30.06.2010

SOMMERBLOGGING: SYKKELEN MIN

Heisan sveisan! Er det en sak jeg får mange mail om, så er det sykkelen min. Jeg svarer på mellom 150 og 200 mail hver vår om hvor sykkelen min er kjøpt. Utrolig koselig at folk vil ha bysykkel, at man vil leve et enkelt sykkelliv i dongeribukse og vanlig genser uten alt slags kostbart sportsfjas, som etter mitt syn dessverre kjennetegner sykkelkulturen i Norge. Det er meg en gåte at en sykkeltur plutselig over natten handlet om konkurranse og fart. Det ble flaut med sykkelkurv og in med sykkelklær til flere tusen. Snakker meg om snobberi. Takk og pris for at bysyklene igjen er å se på norske veier! Vel vel- det å svare på alle disse mailene er også litt leit. Det er fordi jeg må svare at den ikke er kjøpt i Norge, men i Danmark. 


En fin sommerdag i 2008 gikk jeg inn i en butikk for å se etter en sykkellås til snuppa. Og der stod Augusta! Dere kan tro hun smilte pent til meg!  Ved siden av Augusta stod hennes tre søsken så nydelig oppstilt at det var en fryd for øyet. Det var Frk. Isblå Augusta, som forøvrig hadde passet perfekt til en isblå KitchenAid. Det var Frk. Rosa Augusta, som matchet pelargoniaen Dronning Ingrid, og det var broren Herr. Svart August, som hadde sklidd rett inn i et fransk landliv miljø. Akk, valgets kval!


Alle var like lekre, og alle hadde skvettlapp. Ja, jeg vet det finnes fine bysykler til salgs her hjemme, men de syklene hadde IKKE skvettlapp, ikke for 2 år siden iaff:) Augusta hadde til og med lakkerte felger, hvite og eikene var svartlakkert! Det hadde heller ikke syklene som jeg hadde sett på i norske butikker, metallfargete er overhodet ikke samme stas. Om syklene har integrert sykkelpumpe på bagasjebrettet vet jeg ikke, men det hadde iallefall min Augusta, så det så! 


Siden detaljene teller i min verden... Augusta hadde alt jeg ønsket meg. Et lite problem, den stod i Danmark. Vi hadde stasjonsvogn, og tro meg, den var full fra før. Den eneste ledige plassen på bilen var et par cm på taket, ved siden av takboksen. (Nei, jeg kunne ikke kjøpe sykkelstativ som festes bak på bilen, for da trenger man tilhengerfeste, og det hadde jo selvfølgelig ikke vår bil.)


For å gjøre en lang historie kort... jeg snudde den lille danske byen opp ned på jakt etter sykkelstativ til tak, og fikk omsider fatt i det. Dermed ble Augusta norsk, bor hos meg og lever lykkelig alle sine dager til ende. Snipp, snapp, snute, sykkeleventyret er ute:)At Augusta og jeg  ble plassert på trailerdekket, av alle steder!! ombord på båten hjem, er en ganske annen og  ja, skummel historie:))

23 kommentarer:

Refleksjon på livsvegen sa...

Augusta er no retteleg pen ho.
forstår godt at du valgte henne.
Hadde no dette veret vore betre skulle eg ha sykla meir.. Greit så lenge ein har unnskyldningar ;-)

Siljes Hobbyrom sa...

En herlig historie ;)

Ha en fin kveld!
Klem Silje

Lappeline ♥ sa...

En flott historie og en flott sykkel.
Heldig er du..

Ha en fin kveld
Klem

Flora sa...

fantastisk fin sykkel! og jeg elsker at den har et navn!! skjønner godt at du gjorde litt innsats for å få den med hjem.

God sommerkveld!

HildeL sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
HildeL sa...

Så artig fortalt, og så koseleg sykkel. Det hadde vore moro å cruisa rundt i grenda med ei sjarmerande Augusta!Ha ein fin sykkelsommar!

Blått til lyst sa...

En festlig historie, og en aldeles sjarmerende sykkel!
Og det er sikkert og visst, det er BARE interiør-blogge-damer som ville komme på tanken at sykkelen kanskje skulle matche KitchenAide'n.
Men ved ettertanke hadde det selvfølgelig vært smart - sånn om du skulle låne bort en isblå KitcheAid og sykle avgårde med den :)
Nå som du har hvit sykkel, forøvrig et godt valg, kan du jo sykle avgårde og låne Emmelines nye, hvite KitchenAid mens hun er på hytten...
Takk for historien!

Fru Strøms Kvardagspussel sa...

Jeg forstår godt at du ville ta med deg Augusta hjem. Flottere sykkel skal man nok lete lenge etter ☺
Klem fra Fru Strøm

Torill sa...

Sånn vil eg og ha om eg skal ha meg sykkel !! Kjempefin var den jo.

Sologbolig sa...

Herlig historie om ein flott sykkel. Nyt dagane. Klem

Tove `blogg verden sa...

: D flotte bilder med sykkelen din!!
Klem Tove

Inspiration i vitt sa...

Jätte fin historia och en mycket fin cykel. Kram på dig/Ingela.

Mia sa...

Så härlig historia, om en underbar cykel. Jag är enig med dig om hur cykel kulturen är här i Norge, själv kommer jag från Lund i Sverige, där alla cyklar, men den cykeln man har, behöver inte vara den "hotaste" av dem alla....
Så njut när du cyklar på din Augusta.

Mia

Siw sa...

SÅ fin! Den er nydelig, men er det ikke et slit å holde den ren? Jeg lurer på om ikke jeg hadde gått for en klassisk svart ..? Ikke godt å si, for din hvite er bare herlig skjønn og chic :) Veldig kos å rolig sykle, med kurv på styret med noe godt oppi ... nyt turene dine :) Klem!

Catje sa...

Sykkelen er kjempefin, men kurvene er jo enda kulere! Men de er vel ikke fra Norge de heller?

Catje (som forøvrig har en kjedelig marineblå bysykkel, men uten kurv!)

ide-puffen sa...

Så koselig. Sykkelen er nydelig med kurver og det hele.

Kos deg på tur.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ja men en sån cykel skulle jag vilja ha också, när man ser din cykel förstår man vad man vill ha. Bra att det löste sig med transporten hem, det var värt allt krångel.
Ha en fin julidag
Kram till dig
AnnaMaria

Simones Country Home sa...

Oyyy ja det var en lekekr sykkel. Nesten så jeg vurderer å kjøpe meg en tråsykkel igjen, har jo bare hatt racingmotorsykler i elle år jeg. ;o)

Veldig romantisk var den i værtfall.

ha en superduper dag.

Klem Simone ;o)

Ines sa...

Oh- since this morning the translator doesn´t work :-(
But I like the photos- es always :-)
Thank you for your visit!

Love, Ines

Asbjørg sa...

Aldeles nydelig var hun,Augusta!Skulle gjerne hatt en slik,vakkert pyntet var hun også!

Jonna sa...

Sykkelen er flott, og de3t blir jo enda bedre når du har et slikt forhold til den- du har virkelig kjempet for den synnelen :)
Enig i at sykkeltrenden i Danmark er mye mer inspirerende enn den norske, jeg foretrekker "ufancy" sykkel og dongeri over neongul vest og hybridsykkel med ekstrautstyr any day.

Yvonne - Frl. Klein sa...

Beautiful images!
Have a nice weekend,
Yvonne

Anonym sa...

For en flott sykkel! Skal se etter noe lignende neste gang jeg skal kjøpe :)