05.04.2011

NIB UTFORDRING - Gjør det selv

Tilfeldigvis har jeg nylig laget noen oppslagstavler til sommerhuset, og det passet jo utmerket nå som NIB har DIY utfordring. I grunnen er hele huset her et DIY prosjekt, så det er nok å ta av:) Men altså-  ideèr til noen små og overkommelige prosjekter trengs også i en slik utfordring. Til denne oppslagstavlen behøver du en ramme i tre, ståltråd, skrujern, syl, 6 skruer og klesklyper.

 Jeg har brukt en gammel ramme som jeg har malt hvit, men disse blir også knalltøffe om de blir malt i sprelske farger som rød, knall gul eller turkis. Klesklypene ble spraymalt. De hadde jeg tenkt skulle få polkadotter i friske farger, men hvor er så esken min med maling? Hm. Anyways, jeg er ikke glad i oppslagstavler med slapt tau eller tråd der alt henger og slenger. Stramt i fisken må det være. Så jeg velger meg skruer som feste fremfor stifter og spiker.  Surr ståltråd rundt skruene, og teit så skruene godt til. Da får man strammet til tråden ordentlig - som med gitarstrenger, see?  

 For anledningen er tavlen pyntet med lekesaker fra min barndom. Innbydelseskort, glansbilde, og så får skjønne Tjorven dukken, i bobledress som min mor har sydd, være med på bildene. Eieren hadde forøvrig helt likt vinterantrekk:)

 Som en liten kuriositet legger jeg til at det for noen år tilbake pågikk en diskusjon i den lokale avisen om det noen gang var produsert regntøy til Tjorven dukken. Konklusjonen ble at det var det ikke. Feil! Trallallala..... Min har fin grønn og blå regnjakke med sydvest til. Jepp, den som stikker ut av kofferten på bildet. So long!

24 kommentarer:

beate sa...

åh...tjorvendukke! så gøy! sånn hadde jeg også! aner ikke hvor hun har tatt veien...

nydelig oppslagstavle!

nyt dagen

klem beate

Frøken Anker sa...

Sikke en flot tavle. Og flot at du beskriver og giver tips til, hvordan den er lavet.
Dukken - er det en speciel norsk dukke?

Klem

Kine sa...

Så stilig,og så utrolig fin dukke!
Fin blogg du har, hit kommer jeg tilbake :) god tirsdag!

Lappeline ♥ sa...

Kjempe flott tavle...dette vil jeg også prøve....fin repotasje i KK...kjekt å se deg på bilde.
Tjorven har jeg også fremme.
Ha en fin dag

Klem

ANETTESHUS.COM sa...

Kjempe-flott tavle! Smart og dekorativ:)

Ha en super tirsdag, Lisbeth!

KLEM KLEM
Anette:)

Lobeliadamen sa...

Tjorvendukke!!!!!! å hildrande du....ha ha ha......minnene strømmer på :-)
Ha en herlig dag i blåsten.

Klem W

Susanne P sa...

Oj, vilken fin tavla!
Kul att du tittade in till mej så jag hittade hit. Du har en jättefin blogg!
Kram & ha en fin dag!

-Kamilla- sa...

Så kjekt med noen gode oppslagstavle tips :0) Har et vindu stående som jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med... Har ikke plass til å henge opp en oppslagstavle, så den står på vent til den gode ideen kommer ;0)
Åååå, maken Tjorven dukke hadde jeg også ;0) Med rød sydvest, mener den hadde rød regnkåpe også.
*Klem*
-Kamilla-

Tone Yvonne sa...

Så flott rammen din er!!

Er jo hyggelig når man akkurat har laget noe, også var det i tide til en utfordring!! GØY :O)

Har svake erindringer om Tjorvendukken, men hadde aldri en selv...... Kanskje jeg ble født forsent??

Ha en riktig fin kveld!!

klem fra yvonne

Anonym sa...

Min tjorvendukke hadde gul regkåpe med sydvest, og min søsters hadde rød. Å gud kor vi leka med de dokkene. Min far var fisker og mye bort, som "dårlig samvittigets gaver" fikk vi dukkeklær. Det var bunader, dresser, badedraker osv.

Karin fra nesset :)

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Artig hvordan minnene strømmer på...:)
Jeg fikk min Tjorven + den røde kofferten full i dukkeklær da jeg lå alvorlig syk på sykehus med meslinger.
Fæl, fæl, fæl barnesykdom som jeg er glad det er vaksine for i dag.

Linda Camilla sa...

Kjempe fin! :) Har noen rammer uten selv, kanskje jeg skal bruke ideen din :)

Fiinfin uke til deg!
klem lillemy

Millygarden sa...

Så snygg och praktisk. Den ska jag visa min dotter hon kommer göra en på direkten.

kram Marina

Millygarden sa...

Vaaa vad hände med texten i förra inlägget!!!!!

Jag ska visa min dotter hon kommer vilja göra en lika fin som din.

Kram Marina

Millygarden sa...

va va va!

Unknown sa...

Så fin den ble! kjempefint bidrag til utfordringen:) Herlige kort og dukke!

Kos deg i kveld!
Klem.

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh så fint du gjort.
Ha en bra dag.
Kram Theres

Magdalena sa...

ååhhh nå fikk du meg til å savne min Tjorven...
så flott ramme! en nyttig og svært god ide, og enkel å lage!
klem,magny

Datt sa...

Så skjønn, og så praktisk! :D

lavendel mio sa...

Så nydelig ramme du har laget!!
Ha en fin kveld, klem Hanne

♥ Carina ♥ sa...

Bra idé att göra en egen anslagstavla.
Jätte vacker ram dessutom :)
Kram

De små øyeblikk sa...

Hei :)

Så enkelt og sååå flott!! Tusen takk for tips til noe å gjøre i helgen ;)

Klem Kjersti

Unknown sa...

Mye fint og beroligende å se på her.
Du har ikke problemer med å fylle dagene med gjøremål.
Hilsen Kari

Essay_writer sa...

I will do this soon