19.07.2011

HEKLET BLONDEKANT

Egentlig skulle jeg hekle noen hylleborder, men fordi jeg manglet tynt garn, så ble det til at jeg heklet noen grytekluter. Jeg har 2 forskjellige border som jeg alltid avslutter arbeidene med. "Alltid" siden jeg har oppskriftene i hodet, og da gidder jeg ikke kave meg opp med noe nytt. Hvis dere har lyst til å lære den ene, så heng med. Blondekanten ser avansert ut, men er superenkel.
Hekle 1 fastmaske i arbeidet. 1 kast på nålen. Stikk så nålen ned i neste fastmaske, og hent tråden. Den skal være løs slik at det blir en løkke. Gjør dette 5 ganger = 5 løkker + kastet. 
 *Stikk så nålen gjennom kastet + de 5 løkkene, hent tråden og dra den gjennom løkkene + kastet.

Da har du 2 masker på nålen. Hent tråden, og dra den gjennom de 2 maskene, slik at det blir 1 maske igjen på nålen*
 Har du gjort det riktig skal det se ut som på bildet over her.  Gjenta fra * - * 5 ganger.
 Yey! "Viften" er ferdig! Du bestemmer selv om du vil fortsette viftene tett i tett, eller hekle noen luftmasker mellom. *Tett i tett = Lage ny vifte i neste fastmaske. Vil du lage blondekant til å sy på saker, legger du opp en lang rekke med luftmasker, hekle 3 luftmasker, kast på nålen, lag 5 løkker, osv. Lykke til. See U!

10 kommentarer:

Cottage 1945 sa...

Pretty edging! That would look lovely as a shelf edging.

Tammy@T's Daily Treasures sa...

That is a pretty little border. Thanks for sharing and have a beautiful day. Tammy

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det här kanske var något för regniga dagar, virka sig en grytlapp. Kanke gör det när jag målat klart. Tack för fin beskrivning.
Kramar
AnnaMaria

Naturally Carol sa...

Hi Lisbeth..lovely clear tutorial! A very pretty edge.

Mitt hvite hus sa...

Kjempefint Lisbeth.... så fint du deler med oss... er det du som har heklet hele grytekluten ? da lurer jeg på hvordan du får til den blå kanten du har heklet som ligger oppå grytekluten .. skjønte du den o=)O)

klemmer O=)

Tove sa...

Så nydelig gryteklut:) Og takk for oppskrift, dette må prøves!

Anonym sa...

Hei Lisbeth,

Jeg jobber om dagen med casting til en TV serie som skal dreie seg om interiør, ulike stilarter og menneskene som bor der. Vi skal lage 10 programmer hvor vi tar for oss to hjem med ulike stiler i vært program.

Programmet skal gå på Kanal FEM og etterhvert på TV Norge, med Birgitte Nakken som programleder.

I min jakt på det perfekte sommerhjem kom jeg over den nydeige bloggen din.

Dersom det høres spennede ut hadde det vært supert om du kunne sendt meg mailadressen din og telefonnummeret ditt, så kan vi ta en uforpliktende prat.

Vennlig hilsen
Christine Sand
Tellus Works
Mobil: 47268891
Mail: christine.sand@gmail.com

Lappeline ♥ sa...

Åååå dette fikk jeg lyst å prøve her går det i oppvaskkluter og et teppe....men må passe på skuldrene


Ha en fin ettermiddag
Klem til deg

Millygarden sa...

Söt hyllspets du virkar på. Virka är något jag skulle vilja lära mig men inte kan...ser roligt ut och fina saker kan göra.

Kram Marina

epipa | Sascia sa...

oh fantastic! thank you so much for this tutorial. I like it.
greets