14.03.2012

LITT RUNDT OG OM NORDHORDLANDSBUNADEN

Hei alle! Greiner fra plommetreet i full blomst med litt påskepynt gjør seg. Det tok kun 4 dager fra jeg hentet greinene inn fra hagen til de blomstret, kjapt og greit. Å brodere bunadssaker går ikke like kjapt og greit. Jeg burde begynne å brodere belte og brystduk til snuppa, men kommer ikke helt i gang, gitt. Dessuten akter jeg å sy småermer til min egen bunad. Pulsvarmere, om du vil.
De skal brukes når det er kaldt i været, og danne en fin avslutning nede på ermet når jeg går med jakken (lasketrøyen). Det morsomme er at det eneste bildet jeg har funnet av farga småerme er i svart/hvitt. Så da får man gjette i vei.
Jeg regner med at stoffet er rødt, fargen på perlene blir wild guess, og resten like så. Jeg vet ikke helt hvordan mine småermer blir seende ut, kanskje jeg henter et rosemotiv fra beltet, eller kanskje jeg broderer en enkel bord. Vi får se.
Jeg mener å ha lest at småermer hørte til brudestasen. Akkurat det later jeg som om jeg aldri har lest, det er jo blodig urettferdig at kun bruden skal kunne holde seg god og varm. Har sagt det før, og sier det igjen, denne bloggen er ikke anbefalt for sarte bunadspoliti-sjeler. Her tager man hva man haver, gjør som man vil, og bunaden tilpasses dagens behov.
Draktene har jo forandret seg opp gjennom tidene. Det viser i alle fall dette bildet fra 1899, tatt utenfor Ole Bull sitt i hus. Noen har tagget kant nederst på forkleet, her er brukt både hardangersøm og kniplinger. Blusene har ikke kantet halslinning brodert i kvitsaum som nå, her er det blondekrager som gjelder. Og sjekk bringedukene, de går helt opp til halsen, superstore! Hva jeg skal frem til er at bunaden ikke er i nærheten av hvordan noen har bestemt den skal se ut i dag. *fortenk:)
Helt på slutten her tipser jeg om Folklore Fashion, bloggen til Laila Duran. Hun tar de nydeligste foto av bunader og drakter fra Skandinavia. Hun klarer på fantastisk vis å løfte bunadene og folkedraktene ut av den trauste og dystre settingen vi er vant til å se klærne i. Bare til å nyte hennes verk. See U!

11 kommentarer:

Lene sa...

Nydelige nostalgiske bilder. Herlig med litt påskestemning også :).

Hvis du har lyst til å bli med på en utfordring, besøk bloggen min og bli med i trekningen om en nydelig veske fra Lama, eller på give awayen der du kan vinne en nydelig premie fra kule Ordning& Reda :)

Fjordheim sa...

Herlig med blomstrende plommegreiner. Kanskje jeg skal klippe av noen her også.
Spennende å sy bunad. Så flink du er. tar sin tid å få ferdig med noe slikt. Lykke til.
Ha en fortsatt herlig vår :)

Zwergenwelt sa...

Hi, I like your little sheep so very much, can you tell me, where you get it from?
It is so cute, I like sheeps so much.. it is very very cute!!Greetings from cornelia

Deb sa...

It is all so beautiful. I love Spring. Deb

Zwergenwelt sa...

Dear Lisbeth, thank you so much for the link, i did order now at a german shop these lambs, thank you very well!!!♥
Have a nice day, i like your decoration!!!♥
cornelia

Emmeline sa...

Glemmer HELT å si TUSEN TAKK FOR TIPSET:) Gikk videre inn på Durham bloggen og for en nydelig og inspirerende blogg. Fant til og med min egen grønntrøyebunad derinne;) UTen Cath Kidston bringeduk vel og merke.... NYDELIGE bilder og helt uberskjønne små lam eller hva de er. Du inspirerer og inspirerer Lisbeth;)

Hanna sa...

I found here through Pinterest and your blog looks so pretty I will pop! :-) I will definetely bookmark you!

Hanna sa...

I found here through Pinterest and your blog looks so pretty I will pop! :-) I will definetely bookmark you!

angie sa...

wunderschöne dekoration und stickerei!!! liebe grüße

Villblomsten sa...

Hei :-)
Helt enig :-)
Før itiden , så ikke alle bunaden like ut , det var rom for forskjeller og jeg tror "man bruker hva man har" :-)

Kan jeg få lov å spørre , jeg likte bringeduken din , er mønsteret fra det bladet som ligger på bordet ?
kan jeg få lov å spørre hva bladet heter ? evt hvilket nr ?
Jeg trenger ny bringeduk , og vil helst ha en "som ikke alle andre har" :-)

Rose Love sa...

Hei!
Blir så lett og glad av å lese din blogg.
Kan du si meg hvor den hvite sauen kan kjøpes?